PUSAT SUMBER SEKOLAH

E-PENDIDIKAN

PAUTAN PILIHAN

;

MODUL PSS

MAKLUMAT TERKINI

;

Rabu, 19 Mei 2010

20 CARA MENANGANI STRESS


CARA-CARA MENANGANI STRESS

1.Kembali kepada asal-Maksud kembali kepada yang asal adalah kembali kepada-Nya yang maha Esa.Mengerjakan solat boleh meringankan minda kita dan juga menangani stress.Mungkin kita sudah terlalu banyak terlupa kepada-Nya membuatkan kita berasa tidak tenang dalam hidup.Selepas melakukan solat perbanyakkan zikir dan doa supaya kita mendapat ketenangan jiwa dan meminta kepada-Nya mengurangkan stress yang kita hadapi.

2.Menarik nafas dalam-dalam untuk kembali tenang-Kadang-kadang stress terjadi kerana kekurangan oksigen dari tempat anda berada.Apa kata anda duduk dan menarik nafas anda dalam-dalam.Anda pasti kembali segar

3.mengubah ruang-Cuba anda ubah ruang yang ada dalam tempat anda berada.Kadang-kadang berada didalam dalam bilik yang sama boleh membuatkan anda stress.Anda ubah susun perabut rumah anda atau pejabat untuk anda berasa selesa dengan suasana baru.

4.Belai badan anda-pergi melakukan spa dan urutan bagi membuang aura-aura negetif dan angin-angin yang tidak elok dalam badan anda.Ianya boleh membuatkan anda berasa tenang dan lega.

5.Selalu berkata tentang kebaikan-Orang kata kalau kita berkata tentang kebaikan, kita akan menarik kebaikan dalam hidup kita.Cuba anda berkata positif dan lupakan perkara yang negetif kerana selalunya stress terjadi kerana kita asyik memikirkan perkara yang negetif.

6.Gerakkan badan-Jika anda berada dipejabat, cuba anda gerakkan badan anda kekanan dan kekiri.Gerakkan kepala anda.Ini kerana anda badan anda statik dan tidak bergerak.Akibat terlalu lama dengan keadaan tersebut boleh mendatangkan stress.Oleh itu gerakkan badan anda beberapa saat agar anda kembali kepada keadaan yang selesa.

7.Luangkan masa untuk bersenam-Beriadah boleh membantu anda melupakan seketika dengan kerja dan hal-hal lain.Secara tidak langsung ianya boleh melupakan stress anda dan dapat membantu menyehatkan badan ada.Semasa bersenam anda menikmati persekitaran luar yang boleh menbuat anda berasa selesa dan tenang

8.melihat pada kehijauan atau kata lain pemandangan yang mendamaikan-Permandangan kehijauan alam sekitar boleh membuat anda berasa amat tenang kerana hijau itu adalah warna yang mendamaikan.

9.Cari kawan untuk berbual-Sudah sampai masanya anda mencari orang lain untuk berbual atau meluahkan apa yang membuatkan anda berasa stress.Anda boleh memilih orang yang anda percayai didalam keluarga anda dan juga kawan-kawan rapat anda.Bersosial bersama mereka dan melakukan perkara yang mendatangkan faedah.Ianya boleh anda melupakan stress yang menghantui diri anda.

10.tukar cara berfikir atau fokus-Segala tindakan kita bermula dari otak kita yang memikirkan sesuatu.Apabila kita mula berfikir ianya akan diterjemahkan dengan perbuatan.Jika kita selalu sangat berfikir tentang masalah stress kita maka ianya akan selalu menggangu fikiran kita.Oleh itu lebih baik kita berfikir dengan perkara yang lain supaya fokus kita terarah kepada perkara yang lain.Bukan lagi dengan stress yang kita hadapi.

11.Ambil air sembahyang-Apabila kita berada didalam keadaan resah,kita mula berasa stress.Tidak dapat menerima keadaan sekeliling dan juga boleh mendatangkan perasaan marah.Dengan mengambil air sembahyang,kita tidak diganggu oleh syaitan yang mengasut kita supaya terus dalam keadaan tertekan dan stress.

12.Mendengar muzik-mendengar muzik-muzik boleh meresapi jiwa anda dengan menumpukan penuh perhatian.Dengan cara itu, anda fokus dengan muzik yang dimainkan.Secara tidak langsung anda melupakan stress yang mengganggu anda dengan menghayati alunan muzik yang mendamaikan

14.membau wangian seperti lavender-aroma terapi terbukti boleh menenangkan dan releks.Sesuai sangat diamalkan pada waktu malam.Bayangkan dengan aroma yang menenangkan ditambah bersama dengan orang tersayang boleh melepaskan kita dari stress.

15.Sentiasa senyum-Senyuman itu adalah percuma.Lebih-lebih lagi ianya dianggap sedekah.Maknanya dengan bersedekah boleh mendapat pahala.Selalunya perkara yang boleh mendapat pahala ini mempunyai hikmah disebaliknya.Ianya boleh memberi impresi yang baik kepada orang lain.Dengan terpancarnya senyuman dibibir anda secara tidak langsung anda menarik keceriaan dalam hidup anda.Oleh itu ia boleh mengelakkan stres dalam hidup anda.

16.Berhenti melakukan banyak perkara-Kita adalah manusia biasa.Kadang-kadang kita tidak menang tangan untuk melakukan semua perkara.Oleh kerana terlalu banyak perkara yang kita lakukan kita mula berasa stress kerana takut kita tidak dapat menyiapkan semuanya.Sebaiknya kita merancang dan fokus mana dahulu untuk diselesaikan.Check kembali dateline dan uruslah perkara tersebut dengan bijak.

17.Menjerit-ini salah satu untuk meluahkan perasaan anda tapi pastikan ianya sesuai dengan tempatnya.Pilih tempat yang lapang dan tiada orang disekeliling anda dan jeritlah sekuat anda.Mungkin anda akan berasa lega dengan stress anda.Cubalah siapa tahu.

18.makan-makan boleh juga mengurangkan stress anda jika kena dengan caranya.Anda ajak teman anda makan bersama dan berbual.Ianya boleh membantu anda melupakan stress anda.

19.Dapatkan tidur yang cukup-Tidur adalah masa untuk anda berehat.Rehat yang cukup boleh membantu anda refresh kembali badan anda yang bekerja sepanjang hari.

20.Jangan berfikir terlalu banyak-Cuba tenangkan diri anda dengan berfikir perkara yang menyenangkan anda.Ingat kembali ingatan anda kepada kenangan manis anda.Ia boleh membantu anda menangani stress.

0 ulasan:

Catat Ulasan

kosmo sinchew nanyang nst DINAKARAN sinar OUM Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

HAK CIPTA TERPELIHARA

Hak Cipta Terpelihara 2009:
SJK (C) KG. BARU TAMPIN,
73000 TAMPIN,
NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS
Tel : 06 - 4416435 Faks : 06 - 4416435
Penafian :
SJK (C) KG. BARU TAMPIN Tidak akan bertanggung jawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan akibat penggunaan maklumat yang dicapai daripada Blog Rasmi SJK (C) KG. BARU TAMPIN ini.

ANDA PENGUNJUNG KE

SEKALUNG PENGHARGAAN

1-EN. SIN GEOK PHENG

2-EN. SHAFIE DIRON

3- CIK YEW HUEY WEN

4-RAKAN-RAKAN SETUGAS

5-SEMUA YANG TERLIBAT SECARA LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG

SEMBANG-SEMBANG

Archive

 

.....PSS SJKC KG. BARU TAMPIN.... Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template